CLIP DE TEATRE (Andreu
Sotorra. Catalan Writer and Journalist)
- El conte del flautista de Hamelin serveix de teló de fons a la companyia
Animalario per fer una singular i atrevida faula sobre la pederastia.
I per tractar el tema, es basa en gran part en el cas que va assotar
fa prop de deu anys un sector de col.lectius socials del barri barceloní
del Raval.
- Un espectacle de dues hores, a pinyó seguit, que té en escena permanentment
a tots els seus intèrprets, que fan diversos papers, segons els presenta
el mateix director de l'espectacle que oficia de mestre de cerimònies.
El treball de tots és impecable. I superat aquest graó, l'espectacle
ja té el cinquanta per cent de guanyat.
- Pel que fa a l'altre cinquanta per cent, algú podria pensar que
un espectacle que avui en dia no té pràcticament escenografia, ni
tampoc s'entreté a caracteritzar amb el vestuari cadascun dels personatges,
no té gaire futur. Però no és aquest el cas de 'Hamelin', que ja ha
estat distingit pel seu text amb el Premio Nacional de Teatro de l'any
passat i que, en els premis Max, ha estat ratificat com a millor espectacle,
millor autor, millor director i millor productor.
- Els espectadors de 'Hamelin' no poden fer gaire cosa més sinó estar
d'acord amb aquestes distincions. Sobretot perquè la mateixa senzillesa
de plantejament escènic de l'obra és la seva força. I aquesta força
es manté durant les dues hores de representació, sense entreacte.
Un mèrit que parla per si sol.
- Des del teló imaginari del principi i el final, fins al paisatge
urbà barceloní que descriu el director —més aviat a vol d'ocell si
tenim en compte que cal força imaginació per situar el Macba, l'Estadi
Olímpic i L'Auditori a la mateixa altura de cop d'ull—, o les accions
que descriu que fan els diferents personatges i els ambients en els
quals es mouen, el muntatge baixa al nivell de l'espectador en un
moment tens, que posa personatges de ficció i espectadors reals en
un mateix contenidor d'escombraries.
- De fet, des del moment que es destapen, en una petita gàbia, dues
rates que compartiran funció, al fons de l'escenari, les bèsties recorden
permanentment les dues cares d'una societat massa pròxima que conviu
entre la riquesa més extrema i la pobresa més cruel.
- Posar la realitat de la pederastia sobre l'escenari podia fer caure
l'autor i els intèrprets en un pamflet indigest. I el que fa Animalario
és convertir el document de fons en una introspecció en cadascun dels
principals personatges: el pare i la mare del petit que pateix els
abusos, el germà gran i còmplice dels fets i també desencadenant de
la denúncia, el presumpte pederasta i representant d'una bona i protectora
família, el jutge, la seva dona, el seu fill, la psicòloga de l'escola,
la fauna urbana...
- Sota la clau de conte per a adults, la simbologia del flautista
que un dia s'emporta totes les criatures de Hamelin i les amaga darrere
una muntanya, en revenja del mal tracte que li donen els vilatans
que li van encarregar que netegés la ciutat de rates, plana durant
tota la representació.
- Aquí, les rates campen al seu gust, mal que pesi a l'autoritat moral
de la ciutat. I la flauta no és precisament un instrument per aconseguir
calmar el bestiar amb música celestial sinó un avís que al petit protagonista
del cas de pederàstia rep per acceptar o rebutjar el que li ofereixen.
- Hamelin és un espectacle amb una forta càrrega emocional i també
amb un profund silenci tens de caràcter psicològic que diagnostica,
gairebé sense paraules, sense grans efectes escènics, els símptomes
de les nafres d'una societat que rep a batzegades les conseqüències
del seu propi desequilibri. I és també un d'aquells espectacles que
deixa empremta i que no s'obliden fàcilment.
|
- EDITORIAL PRENSA ASTURIANA
"Hamelin" (S. Fernández)
«Hamelin» es una tragedia de Juan Mayorga que se centra en la pederastia,
en los abusos sexuales a menores. Andrés Lima, el director y uno de
los intérpretes de este espectáculo, estima que la obra «no es más
dura que la vida misma, que una película de Clint Eastwood». Entiende,
sin embargo, que el asunto de esta obra «siempre se toma con cierta
solemnidad y tiene que ser así».
Entre los actores del reparto destacan los televisivos Alberto San
Juan y Guillermo Toledo. Otros actores del elenco son Nieve de Medina,
Javier Gutiérrez, Roberto Álamo y Nathalie Pozas, casi todos ellos,
en la próxima película de David Serrano, el de «Días de fútbol».
«Hamelin» parte de la llegada a un juez de un caso de pederastia sin
resolver. Lima ha planteado el espectáculo como una investigación
policial. «El juez busca las razones oscuras y descubre que éstas
son más de las aparentes», explica. Resume el argumento como «un viaje
a las cloacas de una ciudad que bien puede ser Madrid, Vitoria o la
que sea», afirma Lima.
El asunto turbio lo define Andrés Lima diciendo que a veces «es más
fácil no mirar a mirar lo que está sucediendo en realidad».
La carrera zoológica de la compañía de Andrés Lima viene siendo notoria:
«Si el anterior montaje era sobre monos y "Alejandro y Ana" iba sobre
políticos de derechas, éste va sobre ratas», escribe en el programa
de mano.
|