Stefano NERI, L’eroe alla prova, Architetture meravigliose nel romanzo cavalleresco spagnolo del Cinquecento, Pisa, Edizioni ETS, 2007

 

Teresa Izquiedo

Universitat de València

 

         Complement de la publicació del mateix autor, Antología de las Arquitecturas maravillosas en los libros de cavallerías, ressenyada en aquest mateix número de TIRANT, és l’estudi preparat sobre la base del corpus de treball de l’Antologia, a més d’altres textos. Es tracta d’un compendi on recapitula els resultats i les impressions obtingudes per mostrar-les al lector una vegada assimilades. És una labor de síntesi i, de fet, s’erigeix sobre els mateixos textos seleccionats per a la cursa de l’antologia. Estructurada en quatre capítols fonamentals, precedits d’una introducció on presenta els trets ineludibles de la literatura cavalleresca, entre els quals s’enlaira la meravella enllaçant la trama, unificant continent i contingut de les escenes.

         Arquitectures meravelloses, espais esbossats  per l’encanteri constitueixen els dos grans camps en torn als quals gira l’exposició. Els significats rituals de l’aventura cavalleresca i la modulació narrativa centren l’atenció als darrers capítols. En tots ells, però, seran novament els textos a escriure la seua pròpia llegenda, inserits al discurs amb la naturalitat que permet el seguiment immediat del significant i el significat que sols amb una lectura atenta permetrà entendre.

         Clarificada la figuració gràcies a les indicacions de l’autor, l’estudi es brinda com una esplèndida guia orientativa per aprofundir en la riquesa dels espais evocats a la literatura de cavalleries, per comprendre la iconografia dels paisatges suggerits. Des de la certesa d’abastar el significat del passatge, el lector pot deixar-se captivar per la Faula, gaudir del colorit del seu encís, sense perdre el sentit del fil de la lectura. Des d’aquesta perspectiva, Stefano Neri percep la sensualitat de la novel·la cavalleresca i ens convida a emprendre descobrir una triple lectura en clau estètica, iconogràfica i ideològica.