LA DONA I
EL DETECTIU de Mercè Sarrias
Del 12 de diciembre de 2001 al 20 de
enero de 2002. Sala Beckett.
Intérpretes
Pere Ventura y Resu Beimonte
Escenografía
Max Glaenzel y Estel Cristià
Construcción
escenografía
Xarli Hernández
Diseño de
sonido
Alex Polls
Vestuario
Marta Rafa
Iluminación
Kiko Planas
Ayudante de
dirección
Marta Aliguer
Fotografía
Ferran Mateo
Realización y edición
de vídeo
Adolf Alcañiz
Diseño
gráfico
Enric Jardí
Producción
Sala Beckett
Dirección
Toni Casares
Agradecimientos
Laura Guiteras, Jordi Graupera, Joan A. Costa,
Rosa Renom, Ricard Borràs, Carles Salas, Else,
Jordi Bernadó, Domingos Campos
Espectáculo subvencionado
por
la Generatitat de Catalunya (Dept. de Cultura) y por
el
Ministerio de Cultura (INAEM)
|
L'obra.
La dona i el detectiu són dos personatges que no acaben
d'entendre el món. Els dos son observadors de la realitat que
els envolta, ella des de darrere la barra d'un Frankfurt i ell des
de darrere la càmera de fotografiar i l'anonimat de la feina
de detectiu. En el moment en què els trobem, la dona ha estat
deixada de banda, acomiadada sense massa explicacions després
de deu anys de fidelitat a una feina. Té la sensació
que el món va molt de pressa i no pot seguir-li el ritme, que
els canvis se succeeixen d'una manera trepidant sense que ningú
s'aturi a pensar el perquè ni si el que queda enrere es millor
o pitjor del que hi ha per davant. El detectiu, en canvi, se'n va
apartar silenciosament fa temps, tancant-se al seu món d'imatges
captades amb pressa i d'amagat, com en un carreró sense sortida.
La dona preferiria viure com a les pel·licules i ell necessita
trobar algú que l'ajudi a tornar a algun tros de realitat.
I a fora, tot continua avançant cap a algun lloc determinat.
Mercè Sarrias
M'agrada el teatre que escriu
Mercè Sarrias perquè els personatges, els temes i les
situacions que hi trobo em semblen mott propers. Les coses que hi
passen no acostumen a ser mai gaire estridents ni grandiloqüents.
Més aviat al contrari. Els problemes i els desigs que mouen
els personatges són petits, normals, com de cada dia. És
un teatre d'anècdotes modestes però de sentiments profunds
i complexos. Hi trobo una gent que viu la seva vida amb certa discreció
i amb una sensació permanent de perplexitat davant d'un món
que no acaba d'entendre. Potser són gent una mica esporuguida,
que recelen fins i tot de les pròpies il·lusions i que
combaten les seves pors buscant la compticitat d'altres persones amb
qui poder compartir-les. De vegades ens costa tant o més reconèixer
què és exactament allò que ens fa infeliços
que no pas trobar les eines per combatre-ho. Tenim por.
Del diàleg entre dos personatges,
Mercé Sarrias en fa pistes subtils d'enlairament per a les
frustracions i els desigs ocults dels dos interlocutors. Sempre discretament,
sense que els mateixos personatges tinguin massa consciència
del que significa per a ells allò que estan dient o escoltant,
en un exercici meravellás de dignificació de la conversa.
No es tracta tant d'allò que "amaguen" les parautes sinó
det que aquestes "desvetllen", encara que el que es digui sigui tan
banal com que les patates fregides no han d'estar "ni gaire toves
ni gaire torrades".
I m'agrada portar a escena els
textos de Mercè Sarrias (La dona i el detectiu és la
tercera obra seva que estrenem a la Beckett) perquè fer-ho
requereix d'un trebatl de subtilitat, de retrobament amb el valor
de les coses petites.
Perquè en els seus textos
la incertesa, el dubte, la sensació d'impotència, la
por o la perplexitat són el primer pas, elsrequisits essencials,
per arribar a alguna banda.
Toni
Casares
anterior
|
|